Apskats: Alien Isolation

2014. gada 19. oktobris 21.46 Autors: 2 komentāri

ai_logo

Gadu gaitā ir iznākušas daudzas viduvējas un pat sliktas spēles, kas balstītas uz Alien filmām, taču reti kura ir spējusi radīt patiesu bezspēcības un baiļu noskaņu. 2014. gada Alien: Isolation tas izdodas. Daļēji.

Šoreiz stāsts ir par Elenas Riplijas (Ellen Ripley) meitu Amandu. Sievietei tiek paziņots, ka ir atrasta kosmosa kuģa Nostromo melnā kaste un ka tā tiek glabāta Sevastopol kosmosa stacijā. Tā kā tas palīdzētu Amandai uzzināt kaut ko vairāk par viņas māti, gados jaunā tehniķe piekrīt pievienoties Weyland-Yutani komandai, kura dodas izmeklēšanā uz Sevastopoli. Ierašanās bojātajā kosmosa stacijā nenotiek bez problēmām, un Amanda tiek nošķirta no pārējiem. Tālāk viņa ir spiesta cīnīties par izdzīvošanu un stāties pretī ne tikai Svešajam, bet virknei citu nelabvēlīgu lietu.

Isolation izstrādātāji visvairāk ir iedvesmojušies no 1979. gada Alien filmas, un tas ir skaidri redzams jau pirmajās spēles minūtēs: kosmosa kuģis Torrens, kurā pamostas galvenā varone, interjera, plānojuma un skaņu ziņā ļoti līdzinās filmā redzētajam (dažas telpas pat izskatās identiski). Līdzības nebeidzas tikai ar apkārtējās vides dizainu, jo spēles noskaņa arī ļoti atgādina tās iedvesmas avotu. Staigājot pa Sevastopoles gaiteņiem, visapkārt ir dzirdami smagi soļi, kliedzieni, sitieni un citas baisas skaņas, bieži redzamas Svešā siekalas, kas tek no atvērtām ventilācijas šahtām, asiņaini līķi, sasistas gaismas, atklāta liesma un citi bojājumi. Isolation izdodas radīt šausmu un bezcerības atmosfēru, taču noticēt tai ir katra paša ziņā. Patīkami, ka t.s. Jump Scare mirkļu ir ļoti maz.

ai008Sevastopoles kosmosa stacija ar daudzveidību neizceļas, tomēr tās dažādās daļas paliek atmiņā. Daudzas durvis pirmajā apmeklējuma reizē nevar attaisīt, bet ir vajadzīgas vēlāk sižetā. Jebkurā brīdī var atvērt karti, kurā norādīta vieta, uz kuru jāiet, bet ne vienmēr tā ir precīzi atzīmēta, kas var mulsināt (piemēram, izrādās, ka lifts ir citā stāvā). Isolation nekaunas spēlētāju vadāt šurpu turpu pa tām pašām vietām vai pat izniekot viņa laiku, aiz iepriekš noskatītām nepieejamām durvīm paslēpjot kaut ko ar mazu vērtību, piemēram, visur citur atrodamu materiālu, kuru izmanto paštaisīto priekšmetu radīšanai, vai datoru, kurā var izlasīt triviālu informāciju par kosmosa stacijas iemītnieku dzīvi.

Amanda problēmas risina nevis ar automātu rokās, šaujot visu, kas kustas, bet gan klusi pārvietojoties no viena aizsega uz citu, kamēr muguras ir pagrieztas. Atšķirībā no spēlēm, kuras tiek primāri pieskaitītas Stealth žanram, Isolation lavīšanās ir ļoti vienkārša – ja spēlētājs pretinieku neredz, tātad viss ir kārtībā, aizsegs strādā. Vides apgaismojumam diemžēl nekādas skaidri manāmas nozīmes nav, jo ienaidnieki spēlētāju redzēs arī tumšā telpā. Vienīgais veids, kā aizmiglot viņiem skatu, ir lietot gaisa attīrīšanas sistēmas, kas rada īslaicīgu miglu, vai nomest kādu paštaisītu dūmu bumbu.

ai004Bieži gan lavīšanās daļās improvizētiem uzmanības novēršanas līdzekļiem nav jēgas, jo mēdz būt tā, ka ir viens optimāls maršruts, pa kuru doties – kaut kādi palīgrīki to tikai izjauktu. Ja neiet pareizo ceļu, var saskarties ar pretiniekiem, kas stāv uz vietas, skatoties vienā punktā, taču neparko negriežas prom. Nereti pārspīlēti uzmanīga lavīšanās rada vairāk problēmu nekā vajadzīgs, īpaši tad, kad ir jāslēpjas no Svešā. Ir gadījumi, kad iet pa plašu koridori ir drošāk nekā mēģināt lavīties pa ventilācijas šahtām un slēpties skapjos mākslīgā intelekta īpatnību dēļ.

Uz jautājumu, vai Isolation ir baisa spēle, viennozīmīgi atbildēt nevar, jo tas ir atkarīgs no katra uztveres, taču tā viennozīmīgi ir spraiga. Pirmā sastapšanās ar Svešo daudzu sirdīm liks pukstēt ātrāk, un arī katra nākamā tikšanās būs spriedzes pilna. Tā kā saglabāties var tikai noteiktos punktos un stāšanās pretī briesmonim nozīmē tūlītēju nāvi, par katru kļūdu ir sāpīgi jāmaksā. Tomēr ir nepieciešama drosme kustēties uz priekšu un riskēt, citādi bailīgi tupēt skapī var pat pusstundu, jo Svešais prom nedodas, kamēr nav sasniegts nākamais sižeta punkts. Kaut arī Riplijai ir kustību sensors, kas ziņo par pretinieku klātbūtni, vislabākais rādītājs ir skaņa, kas ļauj precīzi noteikt viņu atrašanās vietu.

ai007Slēpties var gan aiz dažādiem priekšmetiem telpās, gan zem galdiem un skapjos. Pēdējā gadījumā Svešais bieži apstājas, lai paostītu gaisu, tāpēc galvenajai varonei ir jāievelk elpa un jāpaliecas tālāk. Nedaudz nepatīkami ir, ka spēle pretiniekam netieši dod mājienus, kur Amanda atrodas. Proti, ja, piemēram, spēlētājs uziet otrajā stāvā vai atver iepriekš aizslēgtas durvis, Svešais noteikti tur drīz parādīsies un atpakaļ uz pirmo stāvu vai iepriekšējo telpu kompleksu neies, kas piespiedu slēpšanos padara vairāk apnicīgu nekā baisu.

Ja baiļu ilūzija nepazuda iepriekš, tad to noteikti kliedēs liesmu metējs, kuru Amanda vienā brīdī iegūst. Ar tā palīdzību Svešo atliek nedaudz pacept, un neglītenis aizskrien tur, no kurienes izlīdis. Kamēr vien pietiek degvielas, metodi var lietot, lai pamatīgi ietaupītu laiku. Citi Isolation sastopamie ieroči ir revolveris, kurš ir noderīgs tikai pret pārējiem izdzīvotājiem un jaundzimušajiem citplanētiešiem, bise, kas labi darbojas pret kaitinošajiem androīdiem, kā arī molotova kokteiļi un citas sprāgstvielas, ko spēlētājs pats var uztaisīt.

ai006Isolation stāsta režīmu var iziet aptuveni 15 stundās, ja pārāk ilgi neslēpjas skapjos un nemēģina izlasīt, kas rakstīts visos termināļos. Ir īpašs izaicinājumu režīms, kurā jāmēģina tikt līdz izejai un jāpilda dažādi nosacījumi, lai iegūtu punktus. Rezultātus var salīdzināt ar draugiem. Nekādu daudzspēlēšanas iespēju nav.

Kopumā Alien: Isolation ir ļoti spraiga, taču ne visai baisa šausmu spēle, kas ciena filmu Alien un aizņemas labāko no tās. Varētu vēlēties, lai tāpat tiktu respektēts arī spēlētāja laiks, neliekot vairākkārt apmeklēt jau redzētas vietas un tik ļoti neuzspiežot slēpšanos no Svešā, kurš var kļūt apnicīgs. Pirms gulētiešanas spēlēt nav ieteicams.

Apskats sadarbībā ar

ai_kaste

Nosaukums: Alien: Isolation
Platformas: Windows (apskatītā versija), PS4, Xbox One, PS3, X360
Žanrs: Survival Horror
Izstrādātājs: The Creative Assembly
Izdevējs: Sega
Iznākšanas datums: 07.10.2014.

Apskats: Alien Isolation Reviewed by on . Gadu gaitā ir iznākušas daudzas viduvējas un pat sliktas spēles, kas balstītas uz Alien filmām, taču reti kura ir spējusi radīt patiesu bezspēcības un baiļu nos Gadu gaitā ir iznākušas daudzas viduvējas un pat sliktas spēles, kas balstītas uz Alien filmām, taču reti kura ir spējusi radīt patiesu bezspēcības un baiļu nos Rating: 0

Komentāri (2)

  • Ekings

    Paldies Raiti par Alien Isolation apsaktu! Kad varētu būt gaidāms podkāsis, pēc Matīsa aizbraukšanas uz ASV ir zināms klusums iestājies.

  • Tas_tur

    Šķiet ka lieliska “Es šonakt gulēšu skapī” spēle!

scroll to top